8.klassi kontrolltööd

UUSAEG


Varauusaeg 


Kontrolltöö nr 1 toimub 08.11. 2021 (Meremäe)
                
Varauusaeg 

Õpik ptk 1-10


1. Uusaja perioodid. Eesti uusaja piirid. Näited. Õp lk 6-7, tv lk 4 ül 1 ja 2 lk 5 ül 4

2. Nimeta tähtsamaid muutusi varauusajal.(6) Õp lk 8

3. Miks oli varauusajal inimeste suremus tunduvalt kõrgem kui tänapäeval?
     Õp lk 12 ül 2 ja õp lk 13 ül 4, tv lk 6
4. Nimeta varauusaja näljahädade tekkimise põhjuseid. õp lk 12 3. ja 4. lõik, tv lk 6
5. Milline oli varauusaegne perekond? Õp lk 14 ja sinu vihik, tv lk 7
6. Mida tähendab "kokkuleppe abielu"? Õp lk 14 3. lõik
7. Millisteks seisusteks jagunes Euroopa ühiskond varauusajal? Õp lk  16, tv lk 8 ül 1
9. Millega põhjendati aadlike õigust teiste üle valitseda? Õp lk 16 II  ja III alaptk ja ül 2, tv lk
     9 ül  7
10. Miks nimetati varauusaegset ühiskonda "tardunud ühiskonnaks"? Õp lk 16, tv lk 8 ül 4
11. Seisused varauusajal ei olnud ühtsed. Seleta, miks võib seda väidet õigeks pidada. 
      Õp lk 16 2. lõik  ja lk 18 4. lõik
12. Iseloomusta Euroopa talupoegade õiguslikku olukorda varauusajal.  Õp lk 22
      Miks ja kes kritiseerisid pärisorjust? Õp lk 22 III alapeatükk ja ül 9, tv lk 11 ül 7
13. Milliseid põllumajanduslikke uuendusi tehti XVIII sajandil? Kuidas aitasid need 
      kaasa saagikuse suurendamisele? Õp lk 20 III alaptk, tv lk 10 ül 4
14. Nimeta Euroopa suurimaid linnasid varauusajal. Õp lk 25 kaart,tv lk 12 ül 1 
15. Miks osad linnad kasvasid kiiremini kui teised? Õp lk 24 II ja III alaptk, tv lk 12 ül 2
16. Kirjelda linnaühiskonda varauusajal (koosseis ja hierarhia).
       Õp lk 26 II alaptk, tv lk 13 ül 6
17. Milline oli varauusaegse linna elukeskkond? Õp lk 26 I alapeatükk, tv lk 13
18. Kuidas religioon inimesi ühendas ja kuidas lahutas varakeskajal? 
      Too näiteid. Õp lk 28 II alaptk, lk 29 ül 5, tv lk 14 ül 3, 4, lk 15 ül 5
19. Miks vajas riik kirikut?    Õp lk 30 I alaptk ja tv lk 15 ül 5, 6
20. Millised takistusi püüdsid valitsejad usulistele vähemustele teha?
      Õp lk 30 II alaptk , tv lk 15 ül 7, 8, 9,10
21. Kuidas muutusid teadlaste uurimismeetodid (skolastiline ja empiiriline meetod) varauusajal? ÕP lk 32, tv lk 17 ül 7
22. Kes olid Galileo Galilei, Mikolaj Kopernik, Isaac Newton?
      Nimeta nende avastusi. ÕP lk 32 ja 34, tv lk 17 ül 4
23. Mida uut avastasid teadlased meditsiinis, keemias. Õp lk 34 II alaptk, tv lk 17 ül 7
24. Iseloomusta barokk, rokokoo ja klassitsistlikku kunstistiili?
      ptk 8 õpikust, tv lk 18 ül 1, lk 19 ül 5, ül 7
25. Tea iga kunstistiili 1 tähtsamat esindajat: kunstnik, helilooja, kirjanik.
       Õp ptk 8, tv lk 18 ül 2, 3
       Oska nimetada mõni barokk ja klassitsistlikus stiilis ehitis Eestis ja Euroopas. 

       Vaata  Ott Väli esitlust:    http://www.slideshare.net/ott.vali/o-vli-8-kl-uusaja-kunstppt


       Vaata ka mõisteid:    https://quizlet.com/27397910/uusaeg-8-klass-flash-cards/

26. Kuidas mõjutas koloniaalkaubandus koloniaalimpeeriumide elanike  igapäevaelu? (uued kaubad, orjakaubandus)
27. Kuidas mõjutasid manufaktuurid koloniaalkaubandust?
28. Miks muutus varauusajal tähtsaimaks väeliigiks jalavägi?
29.  Miks võeti uusaja algul kasutusele uus rivikorraldus? Milline see oli?
30. Millistel põhjustel  varauusajal sõditi?






Kontrolltöö nr 1 toimub 14.10.2021  (Rõuge)


Õpik ptk 1-7

  1. Nimeta 2 keskaja lõppu tähistavat sündmust Euroopas. Vt õpik lk 8 ajajoon. Tv lk 4 ül 2
  2. Millised varauusaja riigid olid tugeva keskvõimuga, millised  aga killustunud väikesteks riigikesteks? 
  3. Miks on Henri IV tuntud kui hea kuningas?
  4. Milles seisnes Nantes`i edikti tähtsus?
  5. Kuidas tõlgendada Louis XIV-le omistatud lauset „Riik – see olen mina!“?
  6. Mis kindlustas Prantsusmaale majandusliku edu?
  7. Selgita anglikaani kiriku rajamise ajendit.
  8. Mis põhjustas Inglismaal kuninga ja parlamendi vastasseisu?
  9. Kuidas lõppes kodusõda Inglismaal?
  10. Mis oli kuulsusrikas revolutsioon Inglismaal? Mis oli tulemus?
  11. Millest tulenes nimetus valgustus?
  12. Millised olid Voltaire, Montesquieu ja Rosseau ettekujutused ideaalsest riigivalitsusest? 
  13. Kuidas levisid valgustusideed Eestis?
  14. Kirjelda Hupeli teeneid Eesti kultuuriloos.
  15. Milliseid valitsejaid peeti valgustatud monarhideks? Miks?
  16. Milliseid reforme (uuendusi) viisid oma riigis läbi Friedrich II,  ja Joseph II?
  17. Miks puhkes Prantsuse revolutsioon?
  18. Mida taotles kuningas generaalstaatide kokkukutsumisega 1789. aastal?
  19. Kuidas erines Rahvuskogu ja Asutava Kogu koosseis?
  20. Miks peetakse Bastille’ vallutamist Prantsuse revolutsiooni alguseks?
  21. Mis muutus Prantsusmaal peale monarhia kukutamist?
  22. Miks kehtestasid jakobiinid diktatuuri ?
  23. Millised olid revolutsiooni positiivsed ja negatiivsed tagajärjed?
  24. Anna hinnang revolutsiooni tähtsusele.
  25. Kuidas sai esimesest konsulist Napoléon Bonaparte`ist Prantsusmaa keiser?
  26. Napoléoni tsiviilkoodeksi põhimõtted?
  27. Mis vallandas kontinentaalblokaadi Inglismaa vastu ja milles see seisnes?
  28. Missugune oli Austerlitzi lahingu tulemus?
  29. Mis põhjusel ei õnnestunud Napoleonil Venemaa sõjakäiku võiduka lõpuni viia?
  30. Miks loobus Napoléon troonist?
  31. Milline on Napoléoni osa ajaloos? 


  • Seleta mõisted.
  • Pärtliöö, merkantilism, reformatsioon, absoluutne monarhia ehk absolutism, konstitutsiooniline monarhia, konstitutsioon ehk põhiseadus, anglikaani kirik, puritaanid, hugenotid, Tudorid, Bourbonid, Stuartid, Habsburgid, restauratsioon, valgustus, valgustatud monarh, entsüklopeedia, generaalstaadid,  revolutsioon
   
       Vaata ka mõisteid:    https://quizlet.com/27397910/uusaeg-8-klass-flash-cards/ 






Kontrolltöö  toimub 07.01.2020

Eesti XVII -XVIII sajandil II osa (ptk 17.-21., lk 78-100)



1. Kirjelda Liivi sõja tagajärgi Eestile. lk 78 tv lk 38 ül 1, 2, 3,4
2. Millised olid Põhjasõja tagajärjed Eestile? lk. 80-81 tv lk 38 ül 1, 2, 3,4, 5, 6
3. Mis olid rüütelkonnad ja milleks (kes, eesmärk) neid vajati? lk 83 ül 2 tv lk 40 
4. Võrdle (sarnasused ja erinevused) aadlike olukorda Poola, Rootsi, Taani ja Vene võimu all.lk 82-83
5. Mis oli mõisate reduktsiooni eesmärk? lk 84 tv lk 41 ül 7
6. Mis oli Balti erikord? Kellele oli see kasulik ja kellele mitte? Põhjenda oma seisukohta. lk 84 tv lk 41 ül 8
7. Mis oli asehalduskord? lk 84
8. Kuidas ja mis põhjustel muutus rahvastiku arv Eestis XVII ja XVIII sajandil? lk 86
9. Mille poolest erines pärisorja ja vaba talupoja elu? Mis eristas pärisorja antiikaja orjast? lk 86
10. Mis põhjustel tahtsid Rootsi kuningad Eesti- ja Liivimaa talupoegi pärisorjusest vabastada? lk 88 ül 4
11. Võrdle talurahva elu Rootsi ja Vene ajal. lk 88
12. Võrdle Eesti linnu  ja selle elanikke Rootsi ja Vene ajal. lk 92
13. Millised olid Eesti esimesed tööstusettevõtted? lk 94
14. Millised ülesanded olid luteri kirikul ja vaimulikel Eestis Rootsi ajal? lk 96
15. Miks Rootsi riik luteri usku edendas? lk 96
16. Miks toetasid Rootsi võimud talurahva koolide loomist Eestis? lk 98
17. Miks lasi Gustav II Adolf Rootsi riigi teise ülikooli just Tartusse teha? Millal Tartu Ülikool loodi? lk 98
18. Millise ülesehitusega oli Tartu Ülikool ning kas seal said õppida ka eesti talupojad?lk 98
 19. Millises keeles õpetati Tartu ülikoolis Rootsi ajal?
20. Kes olid ja mille poolest tähtsad: Johan Skytte, Gustav II Adolf, B.G. Forselius, Stefan Batory, Karl XI, Karl XII, Peeter I, Katariina II?

21. Õpi mõisted: koalitsioon, kapitulatsioon, Eestimaa, Liivimaa, rüütelkond, reduktsioon, Balti erikord, pärustalupoeg, kroonumõis, kodukariõigus,  bürgermeister, tsunftikord, gild, manufaktuur,  vennastekogudused, katekismus, köster, pastor, pastoraat, Wastne Testament.


m/27397910/uusaeg-8-klass-flash-cards/




Kontrolltöö: toimub 07.05.2019

Eesti XIX sajandil (pt 15-19+ lisa lk 96)


 1. Milline Vene keiser kaotas pärisorjuse Eesti- ja Liivimaal?Millal see toimus? (aastad)

 2.Miks otsustas Vene keiser pärisorjuse kaotada?

 3. Seleta mõisted:

     Balti erikord, kodukariõigus, autonoomia, kubermang, rahvuslik                                               ärkamisaeg,  Aleksandrikooli liikumine, selts, kadakasakslased,
      väljarändamisliikumine

 4. Millal algas venestamine Eestis?

 5. Mis muutus vallakogukonnas peale 1860. a. vallareformi?   

 6. Õpi selgeks talurahva reformid (aastaarvud ka) Eestis XIX sajandil,

    kasutades õpikut  ja   tv lk 36 ül 2  
                     
  7. Nimeta rahvusliku liikumise juhid Eestis (3). Tv lk 39   
   
  8. Millised olid rahvusliku liikumise tähtsamad ettevõtmised Eestis? Tv lk 39

        

  9. Milles seisnes venestamispoliitika ja kuidas mõjutas see eestlasi ning kuidas sakslasi?
              
  10. Milliste tulemustega lõppes venestamine Eestis?
            
  11. Miks püüdsid paljud eestlased saksastuda?    
        
  12. Mis pani eestlasi XIX saj lõpus oma kodukohast lahkuma? Kuhu rännati?  
          
  13. Kuidas mõjutas Eesti elu raudteede rajamine? 
           
  14. Kirjelda muutusi eestlaste eluviisis XIX sajandi teisel poolel. 

         Õp lk 96-97. 
           
   15. Miks oli Tartu Ülikooli taasavamine 1802.a. eestlastele tähtis?



Kordamisküsimused (KT toimub 04.04.2019)

 ptk 1,2,4,6,7,8,9,13, õp lk 10-36



1.       Miks võib öelda, et Viini kongressi otsused olid konservatiivsed? 

  Põhjenda ja too näiteid. Õp lk 10

2.       Kirjelda konservatiivide poliitilisi vaateid. Õp lk 12

3.       Milliste inimgruppide huve konservatism kõige enam kaitses? Miks? Õp lk 12

4.       Mida tähendab väljend „rahvuslik ärkamine“? õp lk 14

5.    Mis on rahvus ja kuidas seda mõistetakse Lääne- ja Ida- Euroopas? õp lk 15

6.       Millistes Euroopa riikides oli rahvuslik liikumine kõige aktiivsem? Miks just seal? Õp lk14

7.       Kirjelda rahvuslaste poliitilisi vaateid. Õp lk 14

8.       Mis põhjusel oli Euroopa rahvastik 1840. aastatel rahulolematu? Õp lk 18

9.       Kirjelda liberaalide poliitilisi vaateid. Õp lk 20

10.   Milliste inimgruppide huve liberalism kõige enam kaitses? Miks? Õp lk 20

11.   Kes oli Otto von Bismarck ? Õp lk 22

12.   Milliste abinõudega Bismarck ühendas Saksamaa?  Õp lk 22

13. Millal ühendamine toimus? Õp lk 24

14.   Kirjelda loodud Saksa riigi ülesehitust. Kas selles riigis oli võimude lahusus?

       Põhjenda oma arvamust. Õp lk 24 ja lk 29 skeem

15.   Miks soovisid Euroopa riigid endale uusi asumaid XIX sajandil? Õp lk 30

16. Millist kasu said emamaad kolooniatest? Õp lk 30

17. Milliseid probleeme tekitasid kolooniad emamaale?  Õp lk 30

18.   Nimeta XIX saj  lõpu 4 tähtsamat koloniaalriiki. Kaart lk 31

22. Mis ajendas Euroopa valitsejaid pärisorjust kaotama? Õp  lk 38

23. Nimeta 2 viimasena  pärisorjuse kaotanud Euroopa riiki. 

 Lisa daatumid, millal pärisorjus neis riikides kaotati. Õp kaart lk 39

24. Millistel tingimustel pärisorjad ja orjad lõpuks vabastati? Õp lk 38 ja 39

25. Mille poolest erinesid XIX sajandil USA lõunaosariigid põhjaosariikidest? Õp lk 40

26. Nimeta Ameerikas piirkonnad, kus säilis orjus. Miks orjus püsis? Õp kaart lk 41

27. Kuidas keelustati Ameerikas lõpuks orjus? (A. Lincoln ja USA kodusõda) Õp lk 40

Tööstuslik pööre.

1.  Mis on tööstuslik pööre?

2. Miks sai tööstuslik pööre alguse Inglismaalt? Millal see toimus?

       3. Millised uued tööstusharud tekkisid seoses aurumasina leiutamisega?

       4. Millised uued energiaallikad tulid kasutusele 

      a) 18. sajandilõpul 19.saj. algul ja 

      b)19. sajandi lõpus? Too näiteid.

      5. Miks hakkasid riigid oma maa tööstuse arengule suuremat tähelepanu pöörama?

      6. Millepoolest erines vabriku töökorraldus käsitööettevõtte (manufaktuuri)  

     töökorraldusest?

      7. Kuidas töötab kapitalistlik ettevõte, kes saab osa kasumist?

      8. Seleta mõisteid "kapitalism" ja "kapitalistlik tootmine".

     9. Too välja põhjused, miks kapitalistlik majanduskorraldus on hea ja miks halb.

     10. Kirjelda vabrikutöölise töötingimusi, töökeskkonda ja majanduslikku toimetuleku

    11. Miks töötajad oma õigusetu olukorraga leppisid?

    12. Kuidas aitas ametühingu liikumine tööliste olukorra paranemisele kaasa?

    13. Miks hakkas tööliste olukord XIX sajandi teisel poolel pikkamööda paranema?

     14. Miks riik hakkas tööliste olukorrale tähelepanu pöörama? Mida tehti, et nende 

           olukorda parandada?

    15.Mis on sotsialism ja mida sotsialistid taotlesid?

    16. Kes on Karl Marx ja milles seisneb tema õpetus ehk marksism?

     17. Mis on kommunism? Põhiseisukohad ja erinevus sotsiaaldemokraatiast.

      18.Mis põhjustas XIX sajandil linnade kasvu?

      19. Kirjelda elu linnas XIX sajandil. Probleemid, eelised.

      20. Nimeta olulisi muutusi, mis toimusid XIX saj transpordis.

      21.Too näiteid, kuidas mõjutas transpordi kiire areng inimeste igapäevaelu.

      22. Miks oli kirjaoskus XIX sajandi inimesele vajalik ja kasulik?

      23. Millist mõju avaldas kirjaoskuse levik ühiskonnale?

      24. Millist kasu sai ühiskond ajakirjandusest?

      25.Kuidas arenes ja muutus teadus XIX sajandil ja kuidas muutis see areng(progress)

     inimeste maailmavaadet?

      26. Millise leiutise autorid nad on:

  a) Rudolf Diesel     b) G.Daimler, K.Benz   c) Wilhelm Röntgen   d) Robert Fulton

  e) William Siemens   f) James Watt    g) Thomas Alva Edisson   h) F.von Zeppelin

   i) Carl Benz     j) Graham Bell    k) A.Nobel    l) G Marconi      m) P. M Curie

    n) N. Otto     r) G Stephenson

27. Milline neist leiutistest muutis sinu arvates kõige rohkem ja miks:

a) inimese igapäevaelu

b) transpordi arengut

28. Mida tähendab sekulariseerumine- see leidis aset XIX sajandil?


Vaata ka mõisteid: 
https://quizlet.com/37284456/uusaeg-8-klass-ptk-9-moisted-flash-cards/





Koosta jutuke karikatuuri kohta. Tähtaeg 15.03.2018

Karikatuur asub siin: 
http://www.maps-of-europe.net/maps/old-maps-of-europe/large-detailed-latest-war-map-of-Europe-1835-1875.jpg


1.      Loe õpikust lk 30 lõik imperialismi kohta.
2.      Millal on karikatuur tehtud? Nimeta aastaarv ja  ajastu.
3.      Kes on autor?
4.      Mida sellel kujutatakse?
5.      Kirjelda iga riigi kujutamisviisi ning püüa seletada, miks neid riike just nõnda on kujutatud. 

         Näide: 
Iirimaad on karikaturist kujutanud Suurbritannia lemmikloomana. 
Arvatavasti seetõttu, et iirlastel olid suured plaanid saada ükskord iseseisvaks riigiks ja suureks kasvanud karuna inglastele  lõpuks koht kätte näidata ning vabaks saada. 
Suurbritanniat aga on kunstnik kujutanud Euroopa poole selja pööranud kavala vana daamina, kes omab piisavalt jõudu, et taltsutada karupoega Iirimaad ning olla kõigist Euroopa suurriikidest kavalam ja mõjuvõimsaim. Ta ei kavatsegi arvestada Euroopa riikidega, vaid ajab oma koloniaal- ja isolatsioonipoliitikat. On ju Suurbritannia maailma suurim riik, kellel on võimsaim laevastik ja edukas majandus.

       See on õpetaja nägemus kahe maa kohta.
     Mõtle ja tuleta meelde, mida oled nende riikide kohta õppinud 
     ning kujunda oma nägemus ja arusaam karikatuurist.  
   
    Pane see vihikusse kirja jutuna.

    Loe õpikust lk 30-32.
   Vaata ka õpetaja Kristo Siig`i videot imperialismi kohta:

https://www.youtube.com/watch?v=3BxoGSxixHE&index=37&list=PLH55BK1JEw-qk3BpcfSA_VPdLDjfTu5MJ



Kodune kontrolltöö  Eesti XVII -XVIIIsajandil. Esitamise tähtaeg:12.12.2017

Eesti 17. sajandil (ptk. 4)

1. Kirjelda Liivi sõja tagajärgi Eesti alale. lk 79 ül 3 tv lk 38-39 ül 2,3,4
2. Millised olid Põhjasõja tagajärjed Eesti alale? lk. 80 ja 81 ül 5 tv lk 38 ül  2, 3,4, 5, 6
3. Mis olid rüütelkonnad ja milleks (kes, eesmärk) neid vajati? lk 83 ül 2 tv lk 40 
4. Võrdle (sarnasused ja erinevused) aadlike olukorda Poola, Rootsi, Taani ja Vene võimu all.lk 82-83
5. Mis oli mõisate reduktsiooni eesmärk? lk 84 tv lk 41 ül 7
6. Mis oli Balti erikord? Kas see oli Eesti alale kasulik või kahjulik? 
    Põhjenda oma seisukohta. lk 84 tv lk 41 ül 8
7. Mis on asehalduskord? lk 84
8. Kuidas ja mis põhjustel muutus rahvastik Eesti alal XVII ja XVIII sajandil? lk 86
9. Mille poolest erines pärisorja ja vaba talupoja elu? Mis eristas pärisorja antiikaja orjast? lk 86
10. Mis põhjustel tahtsid Rootsi kuningad Eesti- ja Liivimaa talupoegi pärisorjusest vabastada? lk 88 ül 4
11. Võrdle talurahva elu Rootsi ja Vene ajal. lk 88
12. Võrdle Eesti linnu  ja selle elanikke Rootsi ja Vene ajal. lk 92
13. Millised olid Eesti esimesed tööstusettevõtted? lk 94
14. Millised ülesanded olid luteri kirikul ja vaimulikel Eestis Rootsi ajal? lk 96
15. Miks Rootsi riik luteri usku edendas? lk 96
16. Miks toetasid Rootsi võimud talurahva koolide loomist Eesti alal? lk 98
17. Miks lasi Gustav II Adolf Rootsi riigi teise ülikooli just Tartusse teha? Millal Tartu Ülikool loodi? lk 98
18. Millise ülesehitusega  oli Tartu Ülikool ning kas seal said õppida ka eesti talupojad? lk 98
19. Millises keeles õpetati Tartu ülikoolis Rootsi ajal?
20. Kes olid ja mille poolest tähtsad: Johan Skytte, Gustav II Adolf, B.G. Forselius, Stefan Batory, Karl XI, Karl XII, Peeter I, Katariina II?



Kordamine.

Kontrolltöö toimub   29.01.2015.

Arutluse küsimused

Prantsuse revolutsioon.

1. Miks puhkes Prantsuse revolutsioon?
2. Millised ülesanded seisid Asutava Kogu ees?'
3. Mis muutus Prantsusmaal peale monarhia kukutamist?
4. Miks kehtestasid jakobiinid diktatuuri ?
5. Millised olid revolutsiooni tagajärjed?
6. Millist mõju avaldas Prantsuse revolutsioon teistele Euroopa riikidele?
7. Anna hinnang revolutsiooni tähtsusele.


Kordamisküsimused (KT toimub 20.11.2013)

1. Kuidas mõjutasid maadeavastuste järel tekkinud koloniaalimpeeriumid Euroopa majanduse arengut?   (kaubakompaniide tegevus)
2. Kuidas mõjutas koloniaalkaubandus koloniaalimpeeriumide elanike  igapäevaelu? (uued kaubad, orjakaubandus)
3.Kuidas mõjutasid manufaktuurid koloniaalkaubandust?
4.Miks muutus varauusajal tähtsaimaks väeliigiks jalavägi?
5. Miks võeti uusaja algul kasutusele uus rivikorraldus? Milline see oli?
6.Mille poolest ja miks erinesid uusaegsed kaitseehitised keskaja linnustest?
7.Kuidas värvati varauusajal armeedesse sõdureid ja kes sõduriks hakkasid?
8. Millistel põhjustel  varauusajal sõditi? (vt tööleht)
9. Miks eurooplased Osmanite riiki kartsid? Oli neil selleks põhjust?
10 Mille poolest Osmanite riik Euroopa riikidest erines?
11. Miks türklasi Euroopas võõristati ja miks imetleti?
12. Mis olid valgustajate peamised eesmärgid ja mis nende arvates takistas neid eesmärke saavutamast?
13. Millised olid Voltaire, Montesquieu ja Rosseau ettekujutused ideaalsest riigist? (valitsemiskorraldus)
14. Milliseid valitsejaid peeti valgustatud monarhideks? Miks?
15. Milliseid reforme (uuendusi) viisid oma riigis läbi Friedrich II,  ja Joseph II?


Kordamisküsimused kontrolltööks 16.05.2013

 Esimene maailmasõda ja Eesti iseseisvumine.

1.       Millised riikide vahelised liidud tekkisid Euroopas 20. Sajandi algul?
2.       Miks nimetati Balkani poolsaart „püssirohukeldriks“?
3.       Milline sündmus sai I MS puhkemise ajendiks?
4.       Millal ja mis sündmusega algas I ilmasõda?
5.       Miks nimetati maailmasõja rindeid ida-ja läänerindeks?
6.       Nimeta riigid, kes sõdisid:
          a) idarindel
          b) Läänerindel
          c) teistel rinnetel.
7.    Reasta ajaliselt kuulsaimad lahingud . Tea nende lahingute olulisust. Vaata tv lk 43
8.    Millised uued relvad ja sõjapidamise viisid võeti kasutusele?
9.    Millal ja millise sündmusega lõppes I MS?
10.    Millised olid I MS tagajärjed 
        a) majanduses?
        b) ühiskonnas?
        c)  riikide jõudude vahekorras  ?
11. Miks öeldakse I MS kohta totaalne sõda?
12.  Millised uued riigid tekkisid I MS käigus? Oska neid riike kaardil tähistada.
13. Millised revolutsioonid toimusid Venemaal 1917.a? Milliseid muutusi need kaasa tõid?
14.  Mis muutused toimusid  Eestis seoses Venemaa sündmustega?
15.  Millal ja kelle vahel toimus  Vabadussõda?
16.  Nimeta koos toimumisajaga tähtsamad lahingud Vabadussõjas?
17.  Millise sündmusega lõppes Vabadussõda? Selle sündmuse tähtsus.